Selene op wereldreis

Henny en Tjerk vervolgen hun wereldreis. Daarvoor sluiten zij in Tahiti aan bij de World Atlantic Rally for Cruisers ( WARC).

Helaas loopt de reis anders dan gehoopt. Zij stoppen met de WARC. Zij hebben nu het plan om nog even langer van het mooie Fiji te genieten en daarna via Nieuw Caledonie naar Australie te gaan en een tijdje daar als toerist te zijn. Hun schip ligt dan in Brisbane, later zeilen ze naar Sydney en laten de Selene in april 2020 naar Engeland vervoeren. Zij vliegen daarna terug. Lees hieronder de reden en de huidige avonturen.

Waar zijn ze nu? Klik hier.
;

Blog

10 juli 2019
Het is maar 13 mijl varen naar ons volgende doel. We zijn trots op de mooi opgeknapte Selene en ze vaart weer 'supersnel'. Muskus Cove daar zijn we naar onderweg samen met een aantal WARCers. Prima windje wind en komen na 2 uur zeilen aan op dit nieuwe eiland.

Een groot aantal medezeilers liggen gepavoiseerd in de haven wat een feestelijkgezicht is. Er is nog net een plekje voor de Selene. Van alles is er te doen hier op de jachthaven/resort Het is er ook erg luxe. Hier gaan we dus afscheid nemen van onze vrienden. Wij hebben er geen moeite mee, want we hebben leuke nieuwe plannen die steeds aantrekkelijker worden.
De komende dagen wordt er van alles georganiseerd b.v. sportdag, bbq en voordat de groep vertrekt een afscheidsdiner langs een groot zwembad natuurlijk in de buiten lucht. We hebben intussen veel fijne en behulpzame zeilers van naam leren kennen, het werd een hartelijk afscheid.
Ondertussen hebben Tjerk en ik besloten dat we half september met de 'Go West Down Under Rally' mee gaan doen. Het is een rally die met veel zeilschepen van start gaat hier in Muskus Cove e.a havens. De rally gaat via New Caledonie (tussen Fiji en Australie) naar de haven van Bundaberg welgenoemd Bundy, Australie. Daar worden de zeilers binnen gehaald en getrakteerd op een feestweek. Het geeft ons beide het gevoel 'we zwalken niet alleen met z'n twee over de grote Oceaan rond' en van feestjes houden we wel. Daarna gaan we met de andere zeilers naar Brisbane en uiteindelijk na het bezoek zeker naar het Great Barrier rif. We komen tegen de feestdagen aan in Sydney.

We gaan begin augustus eerst een paar weken naar Nederland en september weer terug. Nu nog een paar paradijs eilandjes hoppen ten noorden van Muskus cove.
9 juli 2019
De Fiji eilanden bestaan uit 300 kleine en grotere eilanden met veel baaien waar je vaak goed kan ankeren. Veel gebergte en vaak mooi begroeid, de lokale mensen zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. De aardigste die ik tot nu toe mee hebt gemaakt!
Alle eilanden zijn omringt door een koraal rif en moet je heel voorzichtig de opening(en) zoeken, de brede zijn het makkelijkst, van de smalle gaat je adrenaline een stuk sneller stromen.
Op de Raymarine ofwel de 'kaart plotter' staat veel maar vaak onduidelijker dan de OCPN. Die andere mogelijk is voor de oceaan zeilers handig. Open CPN ook digitaal en zeer duidelijk op de laptop, met deze twee systemen kom je een aardig eind.

Ik zit dan achter de laptop die op de kaarten tafel staat en Tjerk zit in de kuip op z'n Raymarine te turen, dit gaat samen prima, maar het blijft spannend zo'n doorgang door het rif in en uit varen. Het zal nooit mijn hobby worden.

Suva Marina, we zijn in een uitstekende marina terecht gekomen op het grote Fiji eiland Vuda Levu. Zondags liggen we in de cirkel vormige haven, de volgende dag al is de 'Selene' op de wal geparkeerd, een pracht plek hoog en droog uitzicht op de oceaan, in de verte andere eilanden, het is nu steeds mooi weer.
Op de heenweg hier naar toe hebben we nog een hevige storm meegemaakt, maar samen met een catamaran vonden we steeds beschutte baaitjes.
Tjerk heeft afgesproken dat er twee man aan het onderwater schip gaan werken, ze hebben aardig moeten krabben (anderhalve dag) om de vast zittende mossels e.a eraf te krijgen. Dat is niet zo verwondelijk het was twee jaar niet gebeurd door omstandigheden.
Uiteindelijk word het schip superglad en in de anti fouling gezet, daarna nog een poets beurt van de romp.
Het resultaat mag er zijn. De Selene ziet eruit als een plaatje, het zal zeker een stuk sneller gaan.

Het bijzondere is dat dat op de wal waar wij liggen er diepe gaten zijn gegraven ongeveer de gemiddelde lengte van een schip. Daar worden schepen tot boven aan de kiel in dat gat gezet ondersteund door veel autobanden rondom. De bedoeling daarvan is het schip beschermen tegen het hurricane seizoen. Het is een vreemd gezicht de schepen in de gaten.

Vandaag dinsdag 9 juli zitten we te wachten op de Volvo monteur die de motor vorige week nieuwe olie en filters aangebracht heeft. Nu is alles o.k dachten we, maar uiteindelijk weer een probleempje. De pomp (verstuivers) was stuk en moet gerepareerd worden, horen net dat de man er om half 3 is, ben weer benieuwd.

Morgen de 10e juli varen we naar Muscus Cove zo'n 13 mijl varen zien het eiland hier vandaan liggen en willen dan met hoog water de haven uit. Het verschil is hier behoorlijk, alle WARC schepen die hier ook liggen te wachten om morgen te vertrekken vertrekken ongeveer om die tijd.
De organisatie heeft op Muscus Cove een "Welcome Drink en BBQ geregeld, wij nemen dan ook afscheid van World Rally for Cruisers.
Zij gaan verder de wereld rond, wij blijven langere tijd op het mooie Fiji en hebben of krijgen geen spijt van deze beslissing.
29 juni 2019
Wij hebben besloten dat we in Fiji stoppen verder mee te gaan met de Wereld ARC groep. De reden daarvoor is, na alle weers toestanden die we hebben mee gemaakt en trubbels met de motor e.a, gaan we geen lange oversteken meer maken. Daar zien we tegenop en zeker de Indische Oceaan. Daar het ook nog eens El Niño jaar is houd dat ons tegen. Op nare stormen zitten we niet te wachten.
Wij hebben het plan om nog even langer van het mooie Fiji te genieten en daarna via Nieuw Caledonie naar Australie te gaan en een tijdje daar als toerist te zijn. Ons schip ligt dan in Brisbane, later zeilen we naar Sydney en laten de Selene in april 2020 naar Engeland vervoeren. Wij vliegen daarna terug.
Dat zijn onze plannen.
28 juni 2019
Wij lliggen achter anker in een veilige baai. Een zware storm raast langs ons. Vannacht is hij op zijn heftigst en zondag zakt hij weer af. We hoorden van lokals dat het dit jaar een El Niño jaar is en zijn daar niet gelukkig mee. Het weer is erg wisselvallig, maar het is hier prachtig.
22 juni 2019
Wij zijn nu in de eilanden groep Fiji aangekomen. Hier op Fiji gaat de Selene uit het water om het onderwaterschip te doen en de motor nog even na laten kijken. We hebben veel hulp gehad van andere zeilers. We zitten in een leuke groep, hier op Fiji.
15 juni 2019
We zijn van Bora Bora naar Suwarrow gevaren een juweeltje van een eiland. Onderweg kregen we motor problemen. De waterpomp impeller was stuk. Tjerk had nog twee reserve en kon het tijdelijk repareren.
Ook de genua was aan vernieuwing toe. De gaten vielen erin. Bij Suwarrow hebben een paar jonge zeilers de nieuwe reserve genua erop gezet, want dat was moeilijk samen op een onrustige oceaan.
Wij zijn nu in Tonga. Morgen gaan we naar Fiji en laten de motor nakijken en het onderwater schip schoonmaken. Er hangt een flinke baard aan de boot, niet om aan te zien.
We hebben het erg fijn met de hele groep en ze dragen ons op handen.
Gisteravond een geweldige avond. Een diner en dansen en....de Koning van Tonga en ministers waren er ook. Heel speciaal en ze deden ook aan het buffet mee.
Het spijt me dat ik zo weinig kan schrijven, maar op Fiji zal het beter gaan met een telefoon kaart.
Alle HJC leden de hartelijke groeten van Henny en Tjerk, s/y Selene, Tonga
Mei 2019
Henny en Tjerk hebben besloten om voorlopig te stoppen, met hun blog verhalen omdat hier in deze gebieden heel moeilijk of geen WiFi te vinden is en de laptop stuk is gegaan. En als dat lukt wordt het niet verzonden.

Henny:  "We zijn half mei in Bora Bora. Vervolgens vertrekken we naar Suwarro ongeveer 700mijl varen. Daarna richting Tonga waar we weer een tijdje van de eilanden gaan genieten. We zijn met een leuke ploeg zeilers en zijn happy."
Na alle gezondheids moeilijkheden van Tjerk in 2018, hebben we de draad weer opgepakt en kunnen we onze droom een wereld reis met de WorldARC vervolgen. Met een Boeing 777 Dreamliner vliegen we in 24 uur naar Papeete, Tahiti waar onze trouwe Selene op ons wacht. Op Schiphol begeleidde mijn kleindochter ons naar de gate, zij leert voor stewardess. Met vier zware koffers landen we opTahiti en voelde ons weer thuis. Gelijk wordt er door oude bekende zeilers een party georganiseerd met muziek vlak naast ons schip op de grote steiger, heel leuk maar om 20.00 uur vallen onze ogen dicht en liggen we weer in onze eigen kooi.

In een week waren wij en de Selene vaarklaar. Zelfs het onderwaterschip is schoon gekrapt door een parelduiker! De antifouling laten we er later opzetten. De aansluiting van onze nieuwe zeilers groep is op 30 april. Deze zeilers komen weer uit verschillende landen. Wij zijn weer de enige Nederlanders. Wij doden de tijd met ankeren, luieren, zwemmen en wat kleine klusjes een heerlijk leven.
Om weer met de WARC mee te doen volgt een strenge keuring van de Selene. Gelukkig is alles oke. De kennismaking tijdens een feestje is hartverwarmend en we krijgen veel uitnodigingen. Met een nieuwe WARC vlag en 2 T-shirts voor '19-20' zijn we klaar om te vertrekken op 3 mei. We vertrokken als eerste boot. We waren niet meer te houden: varen en wegwezen.
Het is vrij cruising en gaat ieder schip doen waar het zin in heeft. Als alle schepen maar op 16 mei voor de Marina op Bora Bora liggen. Wij hebben genoten van het ankeren, snorkelen, de ontspanning en de Tahiti Pearl Race om Raratea een van de tussen liggende 3 eilanden. Naar Raratea was het 100 mijl varen en daar vandaan nog 20 mijl naar het laatste French Polinesia eiland Bora Bora.
Vandaag liggen we afgemeerd langs een kleine kade waar we al eerder in november '18 waren geweest en kunnen we water vullen, boodschappen doen voor de volgende tocht van 700 mijl naar het eiland Suwarrow en komen steeds dichter bij Tonga.
Zondag 18 mei vertrekt de eerste groep waar wij bij horen. Dat kan in wedstrijd verband als je dat wilt, wij vinden dat leuk en doen dat.
Zo gaan we nu nieuwe avonturen beleven op gebieden waar we nog niet geweest zijn.
Voor allen de hartelijke groetjes
Henny en Tjerk a/b Selene

;
Oudere reisverslagen op hun blog.

ONZE SPONSORS

© 2019 Haarlemsche Jachtclub  Disclaimer - Sitemap - Website: MISD - Ontwerp: Butterfly Grafix