Nieuws

Oud-voorzitter Cees Vroege overleden


Ons bereikte het droevige bericht dat op 27 juni ons oud-voorzitter Cees Vroege is overleden. Het bestuur wenst kinderen, kleinkinderen en overige familie en vrienden veel sterkte met dit grote verlies.

Namens het bestuur,
Wendy Munsterman, vice-voorzitter

In memoriam Cees Vroege,

Op 27 juni is onze oud-voorzitter Cees Vroege overleden en dat roept de nodige herinneringen op. Cees was voorzitter van 1974 tot 1982. Hij was een inspirerende persoonlijkheid en zag uitdagingen als een kans. Tijdens zijn bestuursperiode werd veel energie gestoken in de optimalisatie van de locatie aan de Spaarndamseweg met onder andere uitbreiding van het bestaande clubhuis dat door de groei van het aantal leden meer dan wenselijk was.

Cees was actief als zeiler, onder andere als een van de promotors van de OK jol.
Enige handigheid was hem niet vreemd zo bouwde hij zelf zijn eerste kajuitjacht de Veronier 1 (nog jaren in bezit geweest van de fam. Steensma) en aan de opvolger, Veronier 2, een IOR one-tonner, werd ook het nodige aangepast.

De Veronier en de White Rover van Jan Bart waren destijds de vlaggenschepen van de HJC. Beide heren waren niet bang uitgevallen en er werd bij de onderlinge wedstrijden, ook met veel wind, op het scherpst van de snede gezeild. Startend voor het clubhuis aan de Spaarndamseweg, voor de wind met spinakers en bloopers op tussen de vele andere deelnemers door richting Spaarndam. Je kunt het je nu niet meer voorstellen. Met een min of meer vaste bemanning van o.a. zonen Jan Willem en Marcel en jonge HJCers werd aan veel wedstrijden deelgenomen zoals North Sea races, West Mersea-races, Cowes week en baggerweekenden. Toen nog zonder kaartplotters en GPS maar met radiorichtingzoeker waarmee je met wat oefenen op zo’n mijl nauwkeurig kon zien waar je was. Voor veel van de bemanningsleden was dit de eerste kennismaking met het zeezeilen en ook ik bewaar mooie herinneringen aan die periode.
Cees was zakelijk veel op reis en soms kwam hij vanuit het vliegtuig naar IJmuiden om meteen te vertrekken voor de start van de wedstrijd in b.v. Harwich.
Mooie momenten waren de bezoeken aan Pinn Mill en de crepes suzettes, geflambeerd en wel wanneer met de zon in de kuip en spinaker op de10 knopen snelheid werd overschreden.

Een zwarte bladzijde was de deelname aan de beruchte Fastnet Race in 1979 waarbij een van de bemanningsleden (Gert Jan Willering) het leven verloor.

Toen Cees in 1980 directeur werd van de aannemerscombinatie die de Oosterschelde dam bouwde was hij meestal in Zeeland en kwam de Veronier in Burghsluis te liggen. De contacten met de HJC werden daardoor minder.

Met de Veronier 2 heeft hij tot op late leeftijd wedstrijd gezeild en het schip is pas een paar jaar geleden van eigenaar verwisseld.

Wij herinneren Cees om zijn optimisme en voortvarendheid en wensen zijn vrouw, kinderen en dierbaren veel sterkte toe.
Wilko Emmens

 
















 

Beperkte schutting grote sluis Spaarndam


De grote sluis van Spaarndam gaat vanaf vrijdag 4 juli beperkt schutten voor de recreatie vaart.

Maandag t/m vrijdag: 
Richting Noord 10.00 uur, 13.45 uur en 19.45 uur,
Richting Zuid 11.00 uur, 14.30 uur en 20.30 uur.

Weekenden en feestdagen:
Richting Noord 09.00 uur, 12.45 uur en 18.30 uur.
Richting Zuid 10.00 uur, 13.45 uur en 19.30 uur.

Hier het bericht.




 

Varen op zee


Varen op de Noordzee stelt andere eisen aan bemanning en schip dan varen op de binnenwateren. Aan welke veiligheidseisen moet je voldoen? Op zee kun je te maken krijgen met zware weersomstandigheden, grote golfhoogtes en druk scheepvaartverkeer (met grote beroepsvaart zoals tankers en containerschepen). Ook moet je rekening houden met drukke aanlooproutes naar de havens met aangewezen ankergebieden, verplichte meldingsplicht, windmolenparken en meer. Lees hier meer.

 

Storing brug Buitenhuizen Update

Update 30 juni
Er komt eindelijk een beetje beweging in de Buitenhuizerbrug!
Van 7 t/m 11 juli gaat Rijkswaterstaat onderdelen aan de brug vervangen en gaat technische aanpassingen doen. Dit betreft onder andere wijzigingen aan software en hardware. Om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, dient de brug te worden afgesloten voor het verkeer. Dit gebeurt in afstemming met provincie, gemeente en vervoer- en hulpdiensten.
In de periode van 7 t/m 11 juli is de brug dagelijks in beide richtingen gestremd van 09.30 uur tot 15.00 uur. Er is een omleidingsroute ingesteld. Voor (brom)fietsers vaart er in die periode een gratis veerpontje tussen de beide oevers.
Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug vanaf medio juli weer op afstand bediend kan worden.


Update 28 juni
Van 7 tot en met 11 juli zijn er werkzaamheden aan de Buitenhuizerbrug, zodat deze brug weer beschikbaar komt voor de hoge scheepvaart. Lees hier verder.


Update 26 juni
Schipholbrug A9 langere tijd stuk. Lees hier verder.


Update 20 juni
Ontwikkelingen rond de Buitenhuizerbrug (onder voorbehoud)
De verwachting is dat het nieuw gemaakte onderdeel rond 11 juli geplaatst wordt. Daarna wordt de nieuwe software gekoppeld aan het brugbedieningssysteem en moet alles getest worden. De verwachting is dat de brug eind juli weer volledig bediend kan worden.
Auke Bender

 

Update 29 april
Buitenhuizerbrug: Aangekondigde openingen opgeschort
De eerder aangekondigde openingen van de Buitenhuizerbrug dit vaarseizoen kunnen helaas niet doorgaan. We moeten constateren dat de brug niet betrouwbaar genoeg functioneert om bedienmomenten veilig te faciliteren. Tijdens de openingen op 18 en 22 april 2025 zijn er wederom technische problemen opgetreden, waardoor met name de opening van 22 april gepaard ging met een flinke vertraging.
Uit een analyse van de brugdraaien van 18 en 22 april blijkt dat er een aanzienlijke kans is op storingen. Deze brengen onaanvaardbare risico’s met zich mee voor de veiligheid op het water en op de weg. Daarnaast kunnen de storingen leiden tot langdurige wachttijden voor het wegverkeer (waaronder nooddiensten) op de N202.

Verwachting: Openingen vanaf medio juli 2025
Om de brug weer werkend te krijgen moeten onderdelen worden vervangen en technische aanpassingen gedaan worden. Dit betreft zowel software-als hardwarematige aanpassingen, waarvan de verwachting is dat deze medio juli kunnen worden afgerond.

Gevolgen voor de scheepvaart
De situatie blijft grotendeels ongewijzigd:
De doorvaarthoogte blijft beperkt tot maximaal 6.82 m (Kanaalpeil).
Schepen lager dan 6.82 m kunnen zonder hinder passeren.

De (oostelijke) Staande Mastroute naar het Noordzeekanaal via Amsterdam is tot nader order ook niet beschikbaar.

Vaarweginformatie
Voor actuele informatie over brugbediening en eventuele andere stremmingen verwijzen wij u naar de website www.vaarweginformatie.nl.


Update 17 april
Buitenhuizerbrug: Openingen voor de scheepvaart op vrijdag 18 en dinsdag 22 april 2025
De eerder aangekondigde voorjaarsopening van de Buitenhuizerbrug vindt plaats op vrijdag 18 april 2025. Aansluitend wordt de Brug in de A9 bij Spaarndam geopend om doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken. Daarnaast zorgt de provincie Noord-Holland die dag tussen 13.30 en 14.30 uur voor een extra bediening van de Cruquiusbrug. Voor de scheepvaart is er een aanvullende opening van de Buitenhuizerbrug gepland op dinsdag 22 april 2025 om 11.00 uur, waarbij eveneens de Brug in de A9 bij Spaarndam aansluitend wordt bediend. De bedientijden van de Cruquiusbrug op die dag zijn te vinden op Vaarweginformatie.

De bedientijden op 18 april 2025
19.15 uur Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Noordzeekanaal
19.45 uur Buitenhuizerbrug
20.15 uur Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Haarlem

De bedientijden op 22 april 2025
10.30 uur Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Noordzeekanaal
11.00 uur Buitenhuizerbrug
11.30 uur Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Haarlem

Planning extra openingen
We blijven werken aan een bredere planning om de Buitenhuizerbrug vanaf mei 2025 vaker te openen. Mede doordat de bedienvrije periode van de Schipholbrug is verlengd. Deze extra openingen vragen om inzet van specialistische medewerkers ter plaatse en zijn afhankelijk van technische en operationele haalbaarheid. Houd Vaarweginformatie in de gaten voor updates over de openingstijden en verdere ontwikkelingen.


Update 16 april
Storing brug A9 is opgelost.


Update 14 april
Van Rijkswaterstaat ontving ik het volgende bericht:

Aanstaande vrijdagmiddag is er om 14.00 uur een extra draai van de Cruquiusbrug zodat ook schepen vanuit de Kaag en Aalsmeer door de Buitenhuizerbrug kunnen.

Zie ook https://vaarweginformatie.nl/frp/main/#/geo/detail/BRIDGE/3590

Voor wat de storing van de brug Rijksweg 9 betreft: de storing is nog niet opgelost maar er wordt er vanuit gegaan dat deze voor a.s. vrijdagmiddag verholpen is!

Met vriendelijke groet,
Auke Bender
Regiovertegenwoordiger Noord-Holland Zuid


Update 4 april
Eénmalige Voorjaarsopening Buitenhuizerbrug op 18 april 2025

De Buitenhuizerbrug wordt op vrijdag 18 april 2025 geopend voor de scheepvaart. Om verdere doorvaart in beide richtingen mogelijk te maken wordt de verderop gelegen Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) aansluitend geopend.

De bedientijden zijn als volgt:
19:15 Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Noordzeekanaal
19:45 Buitenhuizerbrug
20:15 Brug in de A9 Spaarndam (over Zijkanaal C) richting Haarlem

Hou er wel rekening mee dat de Oranjesluizen in de maanden april en mei vanaf 22.00 uur ’s avonds tot 6.00 uur ’s ochtends voor de recreatievaart gestremd zijn.
En wees er op voorbereid dat door deze éénmalige opening van de brug er veel scheepvaart gebruik van gaat maken en dat het druk kan worden.

Stand van zaken storing
De analyse van de storing heeft helaas geen uitsluitsel gegeven over de exacte oorzaak. Het onderzoek wordt voortgezet. Uit de analyse blijkt dat de brug nog steeds onbetrouwbaar is, maar wel veilig lokaal geopend kan worden.

Gevolgen voor de scheepvaart
Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheid om de brug vanaf mei vaker te openen voor de scheepvaart. Deze openingen vragen ter plaatse om inzet van specialistische medewerkers en zijn afhankelijk van technische en operationele haalbaarheid. We werken momenteel aan een planning.

De situatie blijft verder grotendeels ongewijzigd:
• De doorvaarthoogte blijft beperkt tot maximaal 6,82 m (Kanaalpeil).
• Schepen lager dan 6,82 m kunnen zonder hinder passeren.
• Zeilschepen hoger dan 6,82 m kunnen vanaf 15 april gebruikmaken van de (oostelijke) Staande Mastroute naar het Noordzeekanaal via Amsterdam.

Houd Vaarweginformatie in de gaten voor updates over de exacte tijden van de voorjaarsopening en de toekomstige maandelijkse openingen.

Auke Bender - Watersportverbond


Update 27 maart
Beste Leden,
Afgelopen dinsdag, 25 maart, heeft een overleg plaatsgevonden tussen alle verenigingen rondom de Mooie Nel, Watersportvereniging IJmond, Marineschip de Naaldwijk en RWS (Rijkswaterstaat).

Het ging natuurlijk over het debacle: “de bediening van de Buitenhuizerbrug".
De oorzaak van de frequente storingen is door RWS nog niet gevonden.
RWS geeft aan dat het wenselijk is, door een maandelijkse opening, de brug enigszins in bruikbare staat te houden . Voor elke opening is, vanwege het risico op een storing, een behoorlijke personele inzet nodig.

De navolgende afspraken zijn gemaakt:
Op 18 april savonds of 19 april smiddags zal er een opening zijn om jachten naar hun zomer ligplaats te laten varen. In week 14 zal RWS laten weten welke datum het daadwerkelijk wordt.
De verenigingen rondom de Mooie Nel hebben aangegeven dat één maandelijkse opening niet acceptabel is, en stellen dat een opening aan zowel het begin als ook het einde van het weekeinde minimaal vereist is. Er zijn door de verenigingen rondom de Mooie Nel verschillende varianten aangegeven, en RWS zal over twee weken de verenigingen laten weten op welke wijze zij aan onze verwachtingen tegemoet kunnen komen.

Rond het Sail evenement zal de brug bediend worden zodat het Marineschip de Naaldwijk aan Sail kan deelnemen. RWS heeft wel aangegeven dat zij een risico ziet dat de brug bij een volgende storing geheel gestremd zal worden.

Wordt vervolgd….


Monument van mismanagement: Lees hier.


Update 5 februari
Buitenhuizerbrug: Rijkswaterstaat analyseert storing
Rijkswaterstaat start met een analyse van de storing van de Buitenhuizerbrug. De brug, die sinds oktober 2024 kampt met een storing, blijft daardoor voorlopig gestremd voor schepen hoger dan 6,82 meter (Kanaalpeil). Ook wordt onderzocht of een eenmalige voorjaarsopening mogelijk is.
Tijdens deze analyse van de brug wordt nader onderzocht wat de oorzaak van de storing is. Op basis van de resultaten wordt een plan van aanpak en planning gemaakt voor reparatie.
Het is op dit moment onduidelijk wanneer de analyse start. Hiervoor zullen eerst afspraken, bijvoorbeeld voor testmomenten, gemaakt moeten worden met interne en externe belanghebbenden.
Onderzoek naar eenmalige voorjaarsopening
Hoewel een structurele oplossing niet in zicht is, onderzoeken we de mogelijkheden voor een veilige en verantwoorde eenmalige bediening van de brug voor het komende vaarseizoen. Indien dit mogelijk is dan zullen we dit uiterlijk twee weken van tevoren communiceren.


Update 19 januari
Situatie rond de Buitenhuizerbrug
Helaas nog steeds geen goed nieuws.
Op 28 januari a.s. stond een gesprek gepland met Rijkswaterstaat en de Haarlemse watersportverenigingen over de situatie rond de Buitenhuizerbrug.
Volgens Rijkswaterstaat is er (nog) geen uitzicht op een structurele oplossing voor de situatie rond de brug en wordt er gezocht naar een mogelijkheid voor een eenmalige (veilige) voorjaarsopening. 
Om die reden heeft Rijkswaterstaat het gesprek afgezegd.
Rijkswaterstaat bekijkt of een gesprek met de Haarlemse watersportverenigingen op 18 februari a.s. haalbaar is.
 
Met vriendelijke groet,
Auke Bender


Update 29 december
Beste leden,
Op 17 december jongstleden heeft er een overleg plaatsgevonden tussen een delegatie van Rijkswaterstaat en een afvaardiging van de verenigingen rond de Mooie Nel. Tijdens dit constructieve overleg heeft Rijkswaterstaat aangegeven dat er op korte termijn een beslissing zal worden genomen over de aanpak van de noodzakelijke reparatie aan de brug.
Tot op heden hebben wij echter nog geen bericht van Rijkswaterstaat ontvangen met betrekking tot de voortgang of de te nemen maatregelen.
Wel is er inmiddels een afspraak gemaakt voor een vervolgoverleg, dat gepland staat op 28 januari 2025. Wij hopen tijdens dit overleg meer duidelijkheid te krijgen over de te nemen stappen en de bijbehorende tijdsplanning.
Ik houd u uiteraard op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Met vriendelijke groet, Auke Bender


Update 20 november
De Buitenhuizerbrug (N202) over Zijkanaal C is nog steeds in storing. We verwachten de brug niet op korte termijn te kunnen herstellen. De noodopening van 1 november jongstleden geeft aanleiding voor meer onderzoek. Begin januari volgt een update, tot die tijd zijn er geen geplande openingen. Voor actuele informatie verwijs ik u door naar  www.vaarweginformatie.nl.
Update 25 oktober
Het onderzoek naar de storing heeft uitgewezen dat herstel van de techniek zeer complex is. Daarom is er helaas nog geen concreet perspectief op definitief herstel van de brug. 
Noodopening
Gisterenmiddag is het onze monteurs gelukt om de brug te openen en sluiten. Helaas is de storing daarmee niet opgelost. Op basis van deze succesvolle actie zijn wij wel hoopvol dat we vrijdag 1 november om 14:00 een noodopening kunnen organiseren voor de scheepvaart. In bijzijn van technische medewerkers wordt de brug dan geopend. Dit betekent dat de brug vooralsnog gestremd is tot de geplande noodopening op vrijdag 1 november plaatsvindt. 
Afhankelijk van het aantal schepen dat de brug wil passeren, heeft het wegverkeer mogelijk te maken met een langere wachttijd. De verwachting is dat de brugopening op 1 november maximaal een uur zal duren.
Let op! 
De informatie op www.isdebrugopen.nl is foutief. De Buitenhuizerbrug stuurt foutieve signalen door over openingen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Voor actuele informatie verwijs ik door naar  www.vaarweginformatie.nl.
Update 11 oktober
Hierbij een vervolgbericht over de storing van de Buitenhuizerbrug. Helaas is de brug tot op heden nog in gesloten toestand en kan tot nader order niet worden bediend. Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storing, daarover verwachten we over twee weken een update te kunnen geven.
We begrijpen de impact van de storing en doen onze uiterste best om een oplossing te bieden. We onderzoeken de mogelijkheden om de recreatievaart in de gelegenheid te stellen om de winterstalling te bereiken.
Bericht van Rijkswaterstaat:
Beste relatie,
Graag informeer ik u over de storing van de Buitenhuizerbrug. Zaterdagmiddag is tijdens een brugopening een storing opgetreden. De brug is sindsdien in gesloten toestand en kan tot nader order niet bediend worden. Op dit moment zijn we de oorzaak van de storing aan het onderzoeken. Het is onduidelijk wanneer de brug weer operationeel is. Uiterlijk aanstaande vrijdag geven we u een nieuwe update over deze situatie. We doen ons uiterste best de oorzaak te achterhalen en u dan meer perspectief te kunnen bieden op een oplossing. Echter ook als dat niet het geval is, zullen we u dat laten weten.
Voor meer informatie over de beschikbare doorvaarthoogte en actuele informatie verwijs ik naar www.vaarweginformatie.nl.

Help mee in de haven! / Zomerstop


Onze haven leeft – en zoals alles wat leeft, vraagt ze om zorg en aandacht. Om de kosten van het lidmaatschap en de liggelden laag te houden, doen we het grootste deel van het onderhoud zelf. En daar kunnen we jouw hulp goed bij gebruiken!
Of je nu groene vingers hebt, handig bent met een kwast, een hamer kunt hanteren of juist goed bent met techniek – er is altijd iets te doen. Denk aan: tuinieren, schilderen, timmerwerk, onderhoud aan clubboten …en nog veel meer!

Iedere maandagavond vanaf 19.00 uur
Iedere woensdagochtend vanaf 10.00 uur
Kijk in de agenda wanneer er geklust wordt.

Kom gezellig langs, werk mee, leer andere leden kennen en draag bij aan het mooiste stukje van onze vereniging. Iedereen is welkom, ook al kun je maar een uurtje helpen!
Samen houden we de haven draaiende – en dat doen we met plezier.

Zomerstop klussers
In principe:
- gaat de woensdag klusploeg door t/m 9 juli en begint weer op woensdag 27 augustus.
- gaat de maandagavond klusploeg door t/m 7 juli en begint weer maandagavond 1 september.
- gedurende de vakantieperiode zijn de vrijwilligers van harte welkom om hand en spandiensten te verrichten.

Kijk hier voor foto's van het klus- en vaarseizoen 2025.

 

Renée aan het matchracen


Van 30 juni tot en met 5 juli is het zover: Renée Groeneveld zeilt samen met haar team de prestigieuze Match Cup Sweden in het Zweedse Marstrand. In deze prachtige havenstad, bekend om zijn rotsachtige kust en zinderende zeilcondities, gaat Renée met volle kracht de strijd aan tegen de wereldtop in het matchracen.

Met aan haar zijde een sterke en ervaren bemanning – Lobke Berkhout, Mijke Lievens, Marije Kampen en de Zweedse zeilster Sandra Sandqvist – vormt ze een team dat staat als een huis. Samen bundelen ze hun ervaring, tactisch inzicht en snelheid om het uiterste uit elke race te halen.

De Match Cup Sweden is niet zomaar een evenement: het is een hoogtepunt op de internationale zeilkalender, waar spanning en spektakel gegarandeerd zijn. Voor Renée en haar bemanning is het niet alleen een kans om te presteren, maar ook om te genieten van het zeilen op topniveau in een van de mooiste zeillocaties van Europa.

Alle ogen op Marstrand dus – en op team Groeneveld! Volg hier haar resultaten.

 

Felix op WK Optimist


Felix Mulder doet mee aan de Wereld Kampioenschappen Optimist. Deze wedstrijden zijn van 28 juni t/m 6 juli in Portorož, Slovenië. De wedstrijden zijn hier te volgen.










 

Tropische temperaturen op de gezellige Combi Vinkeveen


Afgelopen weekend ging er een volle HJC-trailer naar Vinkeveen. Cécile, Frouke, Jesse, Maud, Noud, Sara en Tjalling deden mee met Optimist Groen. Aimée,  Marius, Sacha, Tessa, Valentijn C en Valentijn D voeren op de A/B-baan. 

Vooral de zaterdag was het erg warm, maar gelukkig was er genoeg wind voor een plassenbaan in de ochtend en 2 races na de heerlijke pannenkoekenlunch. Eind van de middag was er nog genoeg tijd voor waterpret. De zondag werd afgewisseld door zon, regen, heel weinig  wind, prima wind met shifts en pittige vlagen vlak voor de regenbui. Genoeg uitdaging voor elk niveau dus! Als lunch was er voor alle deelnemers een broodje hamburger.  
Medailles en enkele trofeeën voor opvallende prestaties waren er voor de Groene Optimisten. Ook op de A/B-baan mochten HJC'ers een mooie beker mee naar huis nemen.

O13: 3de Sacha
O16: 2de Valentijn D
Overall: 1ste Tessa

Hier meer foto's.
Hier alle uitslagen.

 

Staande mastroute, Navo-top en Oranjesluizen

Update 30 juni
Update Schipholbrug
Helaas zien de ontwikkelingen rond de Schipholbrug er voor het vaarverkeer bijzonder slecht uit.
Uit onderzoek is gebleken dat de ontworpen tandwielkasten niet bestand zijn tegen zware omstandigheden zoals hevige storm of langdurige stroomuitval.
Daarom moeten deze geheel opnieuw ontworpen, gemaakt en getest gaan worden.
Rijkswaterstaat verwacht dat hierdoor de bediening van de brug voor het vaarverkeer hoger dan 6,2 m. pas in de loop van 2026 mogelijk zal zijn.
In april 2025 ging tijdens het testen van de nieuw verbrede brug een tandwielkast kapot.
Het beweegbare gedeelte van de brug zijn qua grootte, gewicht en vorm uniek in hun soort.

Update Schinkelbrug
Waternet verwacht dat de storing in de bediening van de Schinkelbrug ruim voor aanvang van Sail (20 t/m 24 augustus 2025) verholpen zal zijn. (Dit is alleen gunstig voor liglaatshouders aan de Nieuwe Meer.)

Meerdere stremmingen op de Staande Mast Route

Deze zomer is het grootste deel van de Staande Mast Route van Amsterdam tot Rotterdam v.v. vrijwel onbevaarbaar voor schepen hoger dan ca. 6 m.
De volgende bruggen worden niet bediend vanwege technische problemen:
  • de Buitenhuizerbrug bij zijkanaal C te Spaarndam (richting Haarlem)
  • de Schinkelbrug bij de Nieuwe Meersluis te Amsterdam
  • de Schipholbruggen over de ringvaart Rijksweg 9 bij Schiphol

Doordat deze bruggen gestremd zijn is het onmogelijk on via die route naar het vaargebied te gaan. Rijkswaterstaat geeft eind mei nadere informatie over de technische toestand en een mogelijke herstel prognose.

Voorts moet rekening worden gehouden dat de Algerabrug vanaf 27 juli t/m 18 oktober over de Hollandse IJssel bij Krimpen aan de IJssel voor gebruikers van de Staande Mast Route gestremd zal zijn. Aan deze brug moeten herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd die geen uitstel dulden. Dat betekent dat dan het traject door West-Holland op slot zit.
Rectificatie
Het spoedeisende onderhoud aan de Algerabrug heb ik helaas verkeerd geintrepeteerd.
Ik ging er vanuit dat het onderhoud dit jaar zou plaatsvinden maar het blijkt te gebeuren in 2026 van 27 juni tot 18 oktober.
Excuses voor de verkeerde berichtgeving maar ik ben blij dat er dit jaar gelukkig nog via de Staande Mast Route naar het zuiden gevaren kan worden.


Route tussen Hoek van Holland en Noordwijk tijdens NAVO-top 
Hou er bovendien rekening mee dat de route over zee is af te raden in de periode 20-25 juni 2025. In verband met de NAVO-top in Den Haag is tussen Hoek van Holland en Noordwijk het vaarwater langs de kust verboden toegang voor pleziervaart tot 11 mijl uit de kust. Lees hier verder.

Verkeersmaatregelen voor diepstekende recreatievaart rondom de Oranjesluizen

Rondom Sluizencomplex Schellingwoude zijn op een aantal plekken ondiepten ontstaan, met name in de recreatiegeulen (de zogenoemde ‘fietspaden’) op het Buiten-IJ en in de fuik naar de Oranjesluizen op het Afgesloten-IJ (Binnen-IJ). Door natuurlijke afzetting van bodemmateriaal is het hier ondieper geworden, wat vooral voor schepen met een grotere diepgang risico’s oplevert. Denk aan minder manoeuvreerruimte of zelfs vastlopen.

Adviezen

  1. Op het Buiten-IJ wordt recreatievaartuigen met een diepgang meer dan 2,00 meter geadviseerd de vaargeul aan te houden.
  2. Op het Afgesloten-IJ (Binnen-IJ) wordt recreatievaartuigen met een diepgang meer dan 2,00 meter, die wachten op een schutting naar het Buiten-IJ, geadviseerd niet in de recreatievaartfuik maar aan de stuurboordzijde van de fuik af te meren.

 

Geslaagde Combi Haarlem


Traditiegetrouw organiseerde de HJC ook dit jaar weer tijdens het Pinksterweekend de Combi Haarlem. Zo’n 80 jonge zeilers deden mee in de klassen Optimist Groen, Optimist, Optimist Landelijk, RS Feva en Splash. Tegen eerdere verwachtingen in was het zaterdagochtend windstil. Het uurtje uitstel was een mooie gelegenheid om de zeilers meer uitleg te geven over eerlijk en sportief wedstrijdzeilen. Inmiddels was de wind gearriveerd en konden de wedstrijden beginnen. De banen lagen recht voor het clubhuis, dus de wedstrijden waren vanaf de kant goed te volgen. De Groene Optimisten voeren een ‘appelflapbaan’, terwijl voor de andere klassen in de ochtend een puzzelbaan was uitgezet.

Na de lunchpauze aan de kant - de broodjes kroket en frikandel gingen er goed in! - werden de zeilers uitgedaagd door flinke wind met soms pittige vlagen. Op de grote baan werd hard gestreden tijdens drie sprintraces en ook op de groene baan hebben zeilers grenzen verlegd. Uiteraard alles veilig en verantwoord mede dankzij de vele rescues en ribs op het water en het voordeel van de overzichtelijke Mooie Nel. Ondertussen werd de BBQ aangestoken om alle zeilers na het aftuigen van de boten te trakteren op hotdogs. De avond werd afgesloten met een gezellige en zonnige BBQ op het terras.

Zondag werden de hang-, hoos- en stuurskills van de zeilers flink op de proef gesteld. Optimist Groen is heel dapper naar de baan gevaren, maar maakte meteen rechtsomkeert vanwege een stevige bui die precies over de Mooie Nel trok. Voor de zeilers die het wilden, werd er spontaan een training georganiseerd. Op de grote baan zijn de wedstrijden wel gestart. Met de flinke windvlagen en regenbuien was het hard werken voor de zeilers en na twee spannende wedstrijden was het mooi geweest.

Om 14:00 uur was het tijd voor de prijsuitreiking. De Groene Optimistzeilers kregen allemaal een mooie, welverdiende medaille en voor alle deelnemers was er een groepsfoto als aandenken. Maar liefst zeven HJC’ers vielen in de prijzen! Sacha Harwijne won de eerste prijs bij Optimist O13 en Marius Fröhlich werd tweede. Valentijn won zilver in de categorie Optimist O16 en brons was voor Tein Langelaar. Tessa Groeneveld werd tweede bij Optimist Landelijk en won bovendien de HJC Bart Lambriex wisselbeker voor de beste Optimistzeiler O13, uitgereikt door Renée Groeneveld. Renée reikte de naar haar vernoemde wisselprijs voor beste Optimistzeiler O16 uit aan Nils Bakkenes van KWV De Kaag. De eerste prijs bij Splash was voor Zef Zwart, die daarmee ook de HJC Splash wisseltrofee verdiende. Maud Schoutsen won de wisselbeker voor Beste Cluboptimist. Wat een knappe prestaties! De volledige uitslag is te vinden op manage2sail.

Heel veel dank aan iedereen die zich heeft ingezet om dit fantastische weekend mogelijk te maken!

 Maar liefst 7 HJC'ers vielen in de prijzen!









Hier meer foto's.

 

Jorien op EK 49erFX


Jorien Hin doet mee aan het Europees Kampioenschap 49erFX. Deze wedstrijden vinden plaats van 3 t/m 8 juni in Thessaloniki in Griekenland. Zij zeilt daar samen met Rafaella Salles uit Brazilie. Hier kan je de wedstrijden volgen. 





 

Zeilmaatjes gezocht!

Het nieuwe zeilseizoen staat voor de deur en we kunnen niet wachten om weer het water op te gaan! Maar zeg nou zelf, samen zeilen is toch veel leuker?
Veel leden van onze vereniging willen graag extra oefenen na hun zeillessen, of zoeken iemand om een dagje mee het water op te gaan. Daarom introduceren we: de HJC Zeilmaatjes app!

Zin om te zeilen, maar niemand om mee te gaan?

Op zoek naar een maatje om samen een huurvalk of je eigen boot te delen?

Met de Zeilmaatjes app vind je snel en eenvoudig een zeilgenoot. Plaats je oproep en kom in contact met andere enthousiaste zeilers.

Laten we samen het water op gaan en er een geweldig vaarseizoen van maken! ??

Scan de QR-code om lid te worden van de Zeilmaatjes HJC app.



 
;

Kijk voor oudere berichten in het: nieuwsarchief

ONZE SPONSORS

© 2025 Haarlemsche Jachtclub  Disclaimer - Website: MISD - Ontwerp: Butterfly Grafix