instagram

Verschillende jeugdzeilboten

                   

Eigen zeilboot

Deelnemers aan de zeilcursussen Optimist Gevorderden, Optimist Wedstrijdklassen, ILCA 4 en Splash/Flash varen in principe allemaal in een eigen boot. Het is mogelijk om de eigen boot op het HJC haventerrein te stallen, de prijzen zijn te vinden in de tarievenlijst. Er gelden dan de volgende regels:

  • De boot kan alleen naar de haven worden gebracht, nadat hiervoor een afspraak is gemaakt met de havenmeester.
  • De beschikbare ruimte wordt namelijk door de havenmeester ingedeeld.
  • De eigenaar van de boot moet lid zijn van de HJC. 

Cluboptimist

De Haarlemsche Jachtclub beschikt over 24 Optimisten die tijdens de zeillessen door de beginners worden gebruikt. Naast het gewone trainingszeil is er voor elk bootje een extra klein ‘stormzeil’ beschikbaar, dat zonder spriet wordt gevaren. Als het flink waait wordt dit stormzeil gebruikt, maar ook tijdens de eerste lessen als een kind nog niet zo hard durft te gaan.

Beginners varen nog niet in eigen boten, omdat er tijdens de lessen regelmatig onderling van boot wordt gewisseld en het risico op schade nog aanzienlijk hoger is dan bij de meer gevorderde zeilers. Een eigen optimist wordt meestal in groep 3/4 (gevorderden) aangeschaft.

In overleg met de havenmeester mogen de cluboptimisten ook meegenomen worden naar andere verenigingen, voor gebruik tijdens zgn. Combiwedstrijden klasse C. Hieraan zijn wel huurkosten verbonden. Tijdens de meeste HJC-evenementen is het gebruik van de cluboptimisten gratis. Meer informatie is hierover te vinden bij Verhuur Optimist verhuur van clubboten.ver

Ieder jaar controleert en repareert de werkploeg -zij zijn ook vrijwilligers!- de clubboten. Wij vragen iedereen om te helpen de boten zo netjes mogelijk te houden. En, als de kinderen gewend zijn zorgvuldig met ‘onze’ boten om te gaan, dan zullen ze dat later ook met hun ‘eigen’ boot doen.

Hieronder staan de meest voorkomende schades die eenvoudig te voorkomen zijn:

  • Bij het vervoer op de waltrailer kan de optimist achterover ‘kiepen’. Dit is te voorkomen door de boot altijd meteen met de landvast aan het handvat van de trailer vast te maken, voor er mee te gaan rijden.
  • Bij het rijden met de waltrailer kan de vastgemaakte boot met de achterkant over de grond schuren. Til de boot dus niet te hoog op tijdens het rijden en let extra op bij de helling.
  • Aan de steigers en langs de helling moeten de boot bij het aanleggen worden afgehouden, anders botst hij op de golven tegen de kant. Soms worden onze cluboptimisten zelfs geheel onbeheerd achtergelaten om b.v. even een walkarretje te halen!
  • Zwaardjes en roertjes hebben ieder jaar veel beschadigingen. Let dus graag op het volgende:  
      • Op de wal wordt het roer goed aan beide punten van het roerbeslag bevestigd en wordt de boot op de wal gehesen, vergeet dan niet het roer weer op tijd los te maken.
      • Voor het wegvaren wordt in het water het zwaard voorzichtig in de zwaardkast geplaatst en met het elastiek vastgezet.
      • Bij het te water laten en op de kant tillen van de boot moeten het roer en zwaard als volgt neergelegd worden: Eerst het zwaard met de stoprand tegen de achterste luchtkast en dus met de onderkant naar voren naast de zwaardkast. Hierop komt het roer, eveneens met helmstok tegen de luchtkast en de onderkant naar voren. Als dit goed gebeurt, voorkomt het niet alleen schade, maar kan er ook makkelijk aan één kant in de boot gestaan worden!            
  • Grind in het dekzeil beschadigt de boot. Dit komt vaak doordat het dekzeil op de grond heeft                                                   gelegen of over de grond is gesleept. Dit is te voorkomen door het dekzeil meteen op het afdakje te leggen voor de boot wordt weggereden om op te gaan tuigen.
  • Schade aan het zeil kan tijdens het optuigen of omslaan ontstaan. Bij het optuigen moet de boot met de neus (boeg) in de wind worden gezet en voor het te water gaan moet het borglijntje bij de mast vastzitten. Is dit niet gebeurd, dan komt bij omslaan de mast met zeil los van de boot in het water te liggen. Voor het zeilen is het altijd verstandig om goed te controleren dat de boot volledig is opgetuigd (sprietstand, zwaard, roer, schoot e.d.).

Club ILCA 4 en Splash

Er zijn 2 ILCA's en 2 Splashes beschikbaar om te huren voor de zeillessen en privé gebruik. Zowel de ILCA 4 als de Splash zijn zeer geschikt voor zeilers die bijvoorbeeld al een aantal jaar zeilles in de optimist hebben gehad, maar deze (vaak letterlijk) zijn ontgroeid. De leeftijd waarop wordt overgestapt is meestal 14 of 15 jaar. Het minimale lichaamsgewicht voor deze boten is ongeveer 45/50 kilo. Aspirant zeilers zullen voldoende gewicht en lengte moeten hebben om de boot voldoende onder controle te kunnen houden. Meer informatie over het huren van de Laser 4.7 en Splash is te vinden bij Verhuur ILCA en Splash 


Clubpolyvalk

De Haarlemsche Jachtclub beschikt over 2 polyvalken die gebruikt worden bij de zeillessen voor zowel de jeugd als volwassenen. De polyvalk is bij uitstek geschikt om zeilles in te geven. Het is een stabiele en goed manoeuvreerbare open kielboot met plaats voor minstens 4 volwassenen. De polyvalk heeft een strijkbare mast, een rolfok en een snelle romp. De boot heeft een zelflozende kuip en is zelfrichtend, wat borg staat voor veiligheid. Informatie over het huren van de Polyvalk is te vinden bij Verhuur Polyvalk

;
 

Zeilboot huren

De HJC heeft naast 24 cluboptimisten ook 2 ILCA's, 2 Splashes en 2 Polyvalken beschikbaar om te huren tijdens de zeillessen of de zeilcampus. Deze boten kunnen door leden ook gehuurd worden voor privégebruik.

​​​​​​​Lees meer bij: Boten huren.

Lidmaatschap

Iedereen die meedoet met lessen of trainingen van de HJC Zeilopleiding Jeugd is automatisch lid van de Haarlemsche Jachtclub. 

Ben je nog geen lid en wil je wel bij ons zeilen op de Mooie Nel? Kijk bij: lidmaatschap jeugd en inschrijfformulieren.

 

ONZE SPONSORS

© 2024 Haarlemsche Jachtclub  Disclaimer - Website: MISD - Ontwerp: Butterfly Grafix